Skip to main content
| Hírek

A Telvice MI-megoldásai az üzemeltetésben

A mesterséges intelligencia minden szegmensben egyszerre és robbanásszerűen jelent meg, de természeténél fogva az IT-ban hozta a legnagyobb változásokat. Az egyik látványos terület, ahol egy speciálisan erre fejlesztett AI ki tudja bontani képességeit, az informatikai rendszerek felügyelete.

Itt a problémák megoldásához szükséges idő akár 75-90%-kal csökkenhet, 30%-kal kevesebb emberi erőforrás használata mellett, illetve azonos rendelkezésre álláshoz, akár ennyivel kevesebb erőforrásra lehet szükség.

 

A terület globálisan vezető megoldása, a Dynatrace observability platform megfelelően paraméterezve ma az informatikai rendszerproblémák igen jelentős hányadát önállóan is képes elhárítani. A rendszer nemcsak érzékeli, hol a gond ‒ ez egy összetett, felhő alapú környezetben nem is evidens ‒, illetve figyelmeztet, mielőtt komoly működési zavar keletkezne, de automatikusan megnyitja a hibajegyet, az autodetektált problémát szintén automatikusan megoldja, majd lezárja a hibajegyet néhány másodperc alatt. A rendszert menedzselő munkatárs, ha úgy kívánja, az eseménysorról csak az időnként készített naplókból értesül ‒ vezette fel gondolatait Mizsei János, a Dynatrace hazai szakértői bázisának számító Telvice Zrt. egyik Dynatrace Certified Professional minősítésű szakértője.

Azt, hogy a megoldás milyen lépéseket tegyen egy adott problémát észlelve, a rendszer üzemeltetőjének kell meghatároznia, megadva a remediációs lépéseket, illetve a végrehajtandó script-eket. Ugyanakkor, ha egy problémára egyszer létrejött a megoldás, onnantól teljesen automatikusan detektálódik, és „megoldódhat” minden hasonló esetben. A tapasztalatok szerint a felvetődő gondok 50-60 %-át lehet így automatizálni, rendszerektől, funkcióktól függően. Ha ezek mindegyikére készült script, a rendszerüzemeltetőnek már „csak” a maradékot kell személyesen kezelnie, miközben a detektálás, ticketkezelés ezeknél is automatikus lesz.

Az incidensekkel eltöltött átlagos idő minimum 75%-kal csökken, de 90%-os gyorsulásra is van nemzetközi példa. A szakemberek így a „tűzoltás” helyett erőforrásaikat kreatív feladatokra, az automatizáció fenntartására és további kiterjesztésére összpontosíthatják, miközben egy adott rendszer azonos rendelkezésre állásához Dynatrace használatával nagyjából 30%-kal kevesebb humán erőforrásra van szükség.

Hasonlóan kézenfekvő a Dynatrace üzemeltetése is. A havi frissítéseket automatikusan telepíti a megoldás, amit elég egyszer konfigurálni. Támogatja emellett a DEVOPS-os világban ma trendnek számító „infrastructure as code” megközelítéseket is. E szerint az üzemeltetők vagy akár fejlesztők egy leíró nyelv segítségével előállíthatják a monitoring-konfigurációkat, amelyek így a CI/CD pipeline-okban együtt „utazhatnak” a release-csomagokkal és települhetnek a fejlesztői, tesztelői és production rendszerekbe.

Ugyanilyen kézenfekvő és elérhető az összefüggéseket elemző, illetve prediktív AI is, ami nemcsak detektálja a problémát, de a működési trendek alapján előrejelzéseket készít, így azelőtt lehet megoldani az incidenseket, mielőtt azt a felhasználók is észrevennék.

Bár a Dynatrace-t jellegzetesen nagyvállalati megoldásnak tartják, ha a rendszer valóban kritikus, illetve fokozottan kitett, akár egy 10 szervert működtető cégnél is megérheti az üzemeltetése. Természetesen, minél összetettebb az adott IT környezet struktúrája, annál egyértelműbbek a Dynatrace előnyei, hiszen annál kevésbé tekinthető át valós időben, emberi erőforrással. Több gazdasági szegmensben, más országokban már evidens a platform használata. Ilyen például a pénzügyi szolgáltatások területe, az államigazgatási szektor nagy rendszerei, vagy a távközlési cégek, de sok nagy gyártó cég is megkerülhetetlennek tekinti.

Nem ez az AI használatának egyetlen vetülete; a Dynatrace megoldást ad a felhasználói élmény monitorozására, optimalizálhatunk vele teljes infrastruktúrákat, vagy használhatjuk ernyőmegoldásként heterogén monitoring-rendszereink felett, és ez csak a jelen. Meg vagyok róla győződve, hogy a mesterséges intelligencia villámgyorsan terjed majd minden elképzelhető IT területen, miközben egyre kisebb vállalatok, rendszerek tudják majd gazdaságosan alkalmazni, egyebek mellett az infrastruktúra felügyeletére is ‒ zárta szavait a szakember.

A cikk az IT Business online felületén jelent meg 2024. április 2-án.